jump to navigation

Ghidul clientului bancar tratat abuziv 20/01/2010

Posted by moderat in abuz, anpc, asociatia clientilor bancilor din romania, banci, Procese.
Tags: , , , ,
trackback

Două autorităţi ale statului, o instituţie privată şi o organizaţie nonguvernamentală. Acestea sunt cele patru locuri unde pot face reclamaţii clienţii nemulţumiţi de bănci.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului rămâne principala instituţie care poate ajuta clienţii persoane fizice în relaţia cu băncile. Cele mai frecvente reclamaţii pe care le primeşte ANPC, o bună parte finalizate prin amenzi aplicate instituţiilor de credit, vizează majorarea ilegală a dobânzilor sau a comisioanelor, închiderile de cont neoperate la timp sau promoţiile înşelătoare de tipul bonusurilor pentru depozite sau al dobânzilor iniţiale mici.
Aceasta nu este însă singura instituţie care poate interveni în conflictele bănci-clienţi. Mai există cel puţin două alte opţiuni. Prima este o instituţie a statului cu atribuţii limitate la verificarea raportărilor de date cu caracter personal. În cazul clienţilor bancari, Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) poate fi sesizată asupra situaţiilor în care un client este înregistrat abuziv în baza de date a Biroului de Credit. „Autoritatea de Supraveghere poate efectua investigaţii din oficiu sau la primirea unor plângeri sau sesizări şi poate aplica amenzi contravenţionale inclusiv în cazul raportărilor eronate către Biroul de Credit“, spune Alina Săvoiu, şeful Departamentului juridic al ANSPDCP.
De altfel, anul trecut instituţia a aplicat, în premieră, amenzi unui număr de patru instituţii de credit locale. Autoritatea poate dispune şi ştergerea unui client din baza de date a Biroului de Credit, atunci când constată că înregistrarea a fost făcută în mod abuziv.
Acelaşi lucru îl poate face şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), cu menţiunea că poate lua o astfel de hotărâre doar în urma unei decizii judecătoreşti. Potrivit reprezentanţilor ANPC, pe parcursul anului 2009, instituţia a decis excluderea din Biroul de Credit a câtorva zeci de clienţi bancari. De asemenea, ANPC a aplicat mai multe amenzi pentru majorări ilegale de dobândă sau pentru introducerea unor comisioane care nu erau incluse în contractul de credit.
Se poate şi fără judecată
Clienţii băncilor din România au şi posibilitatea de a rezolva conflictele cu instituţiile de credit fără a apela la o instituţie a statului şi fără a mai trece prin experienţa unui proces.
Un ONG, prezent în ţara noastră de mai multă vreme, îndeplineşte funcţia de arbitru între clienţii şi furnizorii de servicii, inclusiv băncile locale. „În principiu, există două modalităţi prin care putem ajuta clienţii băncilor în conflictele pe care le au cu instituţiile de credit. Principala cale este arbitrajul – intermediem conflictele între bancă şi client. O a doua cale ar fi cea procesuală, însă la această situaţie ajungem doar dacă este vorba despre un grup de clienţi, 20-30 de persoane care au aceeaşi problemă. Altfel nu se justifică efortul financiar“, ne-au explicat reprezentanţii Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din România. În 2009, organizaţia s-a ocupat de 328 de cazuri în domeniul servicilor financiare, din care a rezolvat 305, adică 93%, toate situaţiile fiind clarificate pe cale amiabilă.
Ca şi în cazul ANPC, cele mai frecvente situaţii reclamate vizează creşterea dobânzii la credite, perceperea de comisioane care nu fuseseră prevăzute în contractul iniţial sau prezenţa unor clauze contractuale abuzive, menite să permită instituţiilor financiare modificarea discrecţionară şi unilaterală a costurilor împrumutului. Practic, în această ultimă situaţie este vorba despre deja celebrele clauze prin care băncile „îşi rezervă dreptul de a modifica dobânda în funcţie de condiţiile pieţei“. Aceste clauze ar fi trebuit să dispară după apariţia, la finele anului trecut, a unei ordonanţe de guvern care transpune în legislaţia locală prevederile unei directive europene, impunând băncilor să calculeze dobânda variabilă în funcţie de parametrii accesibili publicului larg (dobânzile medii EURIBOR, ROBOR, LIBOR).
Promisiuni bancare

Acestor situaţii li se adaugă altele, care ţin mai puţin de prevederile contractuale, dar pot aduce pagube clienţilor. „Am avut şi probleme care nu ţin neapărat de contract: perioade mari de timp în tratarea reclamaţiilor, inflexibilitate în relaţia cu clienţii şi altele“, spun reprezentanţii APC.
Pe parcursul anilor 2007 şi 2008, reprezentanţii Asociaţiei Române a Băncilor au insistat asupra înfiinţării unui organism care să aibă ca sarcină medierea dintre bănci şi clienţii lor. Deşi acest proiect pare a fi amânat, el nu este exclus complet. Este vorba despre un organism de tip ombudsman, existent în state ca Marea Britanie şi prezent, într-o formă redusă, şi în cadrul unei direcţii a celei mai mari bănci din România, BCR. Potrivit reprezentanţilor băncii, o astfel de structură este activă încă din anul 2007 şi include o echipă de opt angajaţi ai BCR, care se ocupă doar de reclamaţiile clienţilor băncii.
Autoritatea de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal are competenţa de a investiga situaţii în care băncile au înregistrat abuziv clienţi în baza de date a Biroului de Credit
Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor este singurul organism care are capacitatea de a arbitra conflictele dintre bănci şi clienţii lor. Câteva sute de cazuri au fost rezolvate în 2009 pe cale amiabilă
Biroul de Credit primeşte mai ales cereri pentru eliberarea de istorice de credit, dar şi reclamaţii care vizează justeţea înregistrării în baza de date. Cererile le rezolvă, reclamaţiile nu are cum
Majorarea abuzivă a dobânzilor ca urmare a nerespectării în totalitate a prevederilor stipulate în contractul de credit este cea mai frecventă reclamaţie primită de ANPC
305 cazuri care implică persoane fizice nemulţumite de relaţia cu instituţiile financiare a rezolvat, în 2009, Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor, folosind exclusiv arbitrajul între bănci şi clienţii lor (Autor: Serban Buscu)

Interesant ar fi sa vedem si GHIDUL CLIENTULUI NEGLIJAT DE ANPC.
ANPC care nu raspunde in termenul legal la sesizari, raspunde pe langa subiect, nu raspunde deloc sau pur si simplu la acelasi probleme raspunde diferit clientilor.

Anunțuri

Comentarii»

1. TheNutz - 20/01/2010

chiar asa
am facut o reclamatie la ANPC acu 4-5 luni fara nici un raspuns.

pe ANPC unde il reclami? 🙂

2. Florin - 20/01/2010

Imi place articolul, a fost publicat undeva?

3. Radu - 20/01/2010

e din Capital.
totusi cine este acest ONG Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor?
vad pe site-ul lor ca si-au inceput activitatea in 1990. nu prea s-au promovat, pana acum.

4. Anamaria - 20/01/2010

@TheNutz

trimite plangerea comisariatului regional pentru protectia consumatorilor http://www.anpc.gov.ro/anpc/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=8&Itemid=54

moderat - 21/01/2010

in ziarul Capital, de Buscu, care nu e la primul articol despre practicile bancare.

moderat - 21/01/2010

TheNutz – la Avocatul Poporului ( intern) sau Comisia Europeana ptr drepturile consumatorilor, gasesti site-ul chiar pe cel al anpc-ului

moderat - 21/01/2010

Radu – cred ca e cel infiintat de Piedone (primarul de la sect 4)

5. Radu - 21/01/2010

… de dl Buscu cel care pe topicul de Piraeus indemna lumea sa nu se ia cu banca?
am urmarit articolele dansului in defunctul Cotidianul si cum prindea momentul cum infigea o stire pozitiva despre aceasta banca.
ceva e putred in Danemarca, inclusiv scoaterea acestui APC din cutiuta.

6. serban buscu - 25/01/2010

@Radu
Va salut. APC gazduieste de exemplu in Romania Centrul European al Consumatorilor. Va rog sa ma credeti cam dat de ei incarcand sa vad care ar mai fi caile pe care clientii bancilor le pot utiliza in cazul unui conflict cu creditorul. Totusi 305 cazuri rezolvate de un ONG nu este putin. In legatura cu cazul acela cu Piraeus (care datorita materialului meu a ajuns si la Pro TV si in restul presei si care, pana la urma a obligat conducerea bancii sa faca declaratii explicite privind masurile luate) cititi Capital de saptamana viitoare si o sa aveti o surpriza, sper eu, placuta.

7. cristi - 12/05/2010

am un credit ipotecar la banc post dobanda este in functie de un indice de referinta al bancii cum as putea afla cum se calculeaza ?

8. Ghidul clientului bancar tratat abuziv | Stiri Bancare Ezine - 04/02/2011

[…] articolul integral aici: Ghidul clientului bancar tratat abuziv Sursa: https://acbdr.wordpress.com Articole recomandate:Statul reglementeaza doar obligat de CE. De […]

9. Grigore Costel - 15/03/2011

ANPC mananca banul poporului aproape degeaba . Am avut o garantie la ULTRAPRO COMPUTRES in 2009 am apelat la ANPC din str. Transilvania 2 si Stefancelmare Ion sef serviciu produse nealimentare nu stia unde e sediul ULTRAPRO desi eu veneam de acolo. Dupa o luna in loc sa ma ajute efectiv cu asistenta mi-a dat raspuns sa ma adresez instantei Constanta. Cu prilejul acestui demers am vrut sa reclam BCR dar mi sa respins depunerea reclamatiei pe motiv de necompetenta .Parerea mea este ca PREMIERUL BOC sa desfiinteze ANPC si sa o reinfiinteze pe baza de competente. Telefonul ,,verde” al consumatorului nu e de nici un ajutor (incercati …primiti inf. sterile )la nevoie si cred ca acest telefon consuma fonduri fara nici un folos. Nici 0219660 nu raspunde prompt. Totul e numai la misto si la o adica poti fii facut dement daca ti se arata in lege si pliante cata grija are ANPC fata de cetatean .

10. gigi - 26/04/2011

E o mare inselatorie aceasta asociatie. E finantata din fonduri bancare in speta, BCR si a fost fondata de una individa care a tradat, in cel mai groaznic mod, grupul clientilor care se afla in proces cu Banca. De ce? ca si majoritatea nemernicilor din tara asta, PENTRU BANI si DIN PROSTIE.

MARE ATENTIE LA CINE APELATI PENTRU PROTEJAREA INTERESELOR VOASTRE vs. BANCI

11. Ilias Dutescu - 31/05/2011

Am scos prin toamna o suma mai mare de dolari USA de la BCR Iuliu Maniu, vis-a-vis de Autogara.
Nu mi-a iesit pasenta cu ce vroiam sa achizitionez si abia azi 31 mai 2011, am vrut sa-i redepun la aceasi unitate.
Zeloasa functionara de la casierie, mi-a pipait fiecare bacnota, s-a tot uitat atent la fiecare si in final 1.500 $ mi i-a restituit ca avand niste mici stampile, ori semnaturi.
Precizez ca acestia au fost in integralitatea lor scosi de la aceeasi unitate BCR in toamna, pastrati in loc sigur in vederea unei tranzactii, deci nimeni nu a putut sa-i schimbe.
Daca te uitai mai atent vedeai ca erau inseriati la rand la fel si cu cei „declarari apti „, adica erau bacnote noi care nu au circulat, exact asa cum le-am preluat de la BCR.

ATENTIE ! Ce propun eu:

Nu mai ridicati banii de la casieriile BCR decat dupa ce ati verificat bacnota cu bacnota. Nu procedati ca mine sa-i luati multumindu-va cu numaratorul electronic de bacnote si cu credinta ca functionarii de la BCR ar fi corecti.
Tineti cat mai mult oamenii din spatele DVS la coada, asa cum a facut cu mine functionara azi.
Faceti in acest timp atmosfera si lobi ca nimeni sa nu mai foloseasca serviciile BCR.

ATENTIE !

Ei mai au multi bani in vistieria bancii centrale cu stampile, semnaturi, insemnari si vor cauta sa se descotoroseasca de ei asa cum au procedat cu mine.
Si de cate ori cereti sa fiti programati ca sa scoateti sume in valuta, vi se vor aduce bani cu bacnote din acelasi fel in care am primit eu.

Refuzati sa primiti astfel de bacnote chiar daca unde le-ati putea folosi nu ar fi nicio problema.

Creeati-le lor probleme asa cum mi-au creeat si ei mie.

Interveniti pe orice cale prin care puteti, pentru a face popularizarea acestei patanii cu BCR si chiar va rog ca acest text sa-l folositi in integralitatea sa ori partial si sa-l faceti cunoscut.
Cu stima,

Ilias Dutescu

12. Izvorul Izei Tsunamy - 09/11/2011

Am constituit un grup de 7 persoane printre care si abuzate de banci si IFN. Doresc sa-i dau o fata juridica .Astept experiente si logistica

13. BUDEANU MARIUS ADRIAN - 28/02/2013

Am un cont deschis la banca UNICREDIT TIRIAC in coroane.mi sau virat bani in acest cont de catre firma din norvegia unde sunt angajat iar cei de la UNICREDIT TIRIAC refuza sa ami dea banii pe motivul ca nu au suficiente date despre firma ordonatoare(firma din norvegia).astept un raspuns.VA MULTUMESC


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: